6 indicatori de performanta privind inventarul si vanzarile in comert
Rapoartele si analizele sunt esentiale in comert deoarece iti pot spune cu exactitate ce se intampla cu afacerea ta. Monitorizand corect datele din vanzari ai posibilitatea de a lua decizii eficiente cu privire la rulajul stocurilor, perioada promotiilor, organizarea angajatilor, etc.
Datorita colaborarii noastre cu diverse societati ce au ca activitate principala comertul cu amanuntul sau cu ridicata, am reusit sa concluzionam, pe baza cerintelor contabile, ce indicatori ii ajuta pe antreprenori sa isi desfasoare activitatea intr-un mod cat mai productiv.
A. Indicatori de performanta pentru inventar
Fii la curent in permanenta cu inventarul, asta iti va permite sa detii informatii relevante despre produsele tale.
1. Viteza de rotatie a stocurilor
Acest indicator iti arata rapiditatea cu care stocurile trec prin toate stadiile activitatii pana se reintorc sub forma baneasca initiala. Cu cat viteza de rotatie este mai mare, cu atat eficienta utilizarii este mai buna, avand drept efect eliberarea de resurse financiare. In schimb, o valoare mica indica faptul ca sunt imobilizate lichiditati ale companiei in produse care nu se vand sau se vand mai putin rezultand un cashflow deficitar al companiei.
Cifrele le puteti gasi in contul de PnL (profit si pierdere) si se pot calcula conform formulelor:
- – Nr. Rotatii / an = Cifra de afaceri / Stocuri
- – Durata in zile = Stocuri / Cifra de afaceri * 365
Exemplu:
C.A. - 1.000.000
Stocuri - 200.000
Nr. Rotatii = 1Mil / 200k = 5
Durata de zile = 200k / 1Mil * 365 = 73
2. Stocuri scazute
Stocul epuizat reprezinta cel mai nefavorabil stadiu in care se poate afla un produs din inventar. Nu numai ca va conduce catre vanzari pierdute, dar stocurile epuizate vor rezulta si o satisfactie redusa a consumatorilor care vor merge direct catre competitori.
Pentru a preveni acest lucru, genereaza cu regularitate informatii despre stocuri, iar pentru a avea cele mai bune rezultate este recomandat sa setezi o notificare pentru care programul de gestiune al stocurilor sa te anunte atunci cand se atinge un nivel scazut pentru anumite produse.
Monitorizand rapoartele cu stocuri scazute regulat, vei descoperi anumite aspecte importante privind rulajul stocurile, ca de exemplu produse favorite sau sezonalitatea vanzarilor.
3. Performanta produselor
Cat de repede se vand anumite produse? Care produse genereaza cele mai mari venituri? Prin raportul de performanta al produselor vei putea raspunde intrebarilor de genu.
Ideal ar fi ca acest raport sa iti indice marfa pe care ai vandut-o intr-o anumita perioada de timp, la fel si un sumar al produselor vandute. Foloseste-te de raportul de performanta al produselor pentru a determina produsele in care merita sa investesti sau pe care nu ar trebui sa le mai achizitionezi.
Un raport eficient al performantei produselor trebuie sa iti masoare perioada de timp de la prima vanzare si pana la epuizarea stocului, daca exista o diferenta mare de timp, atunci produsul respectiv poate fi inutil pentru afacerea ta si analizand categoria de produs iti pot veni idei despre produse conexe pe care sa le vinzi.
De asemenea, bunurile in functie de importanta lor, ar trebui clasificate in:
- – bunuri de cat A: 20% din bunuri aduc 70% din vanzari
- – bunuri de cat B: 30% din bunuri aduc 25% din vanzari
- – bunuri de cat C: 50% din bunuri aduc 5% din vanzari
B. Indicatori de performanta pentru vanzari
Daca iti doresti succes in comert atunci trebuie sa ai vanzari mari! De aceea trebuie sa ai mereu o idee clara cu privire la incasarile din afacerea ta. Urmatorii indicatori iti pot oferi informatii relevante despre trendul vanzarilor.
4. Rezumatul vanzarilor
Acest raport iti ofera o imagine de ansamblu a vanzarilor dintr-o anumita perioada de timp, valoarea produselor vandute, profitul brut, marjele si impozitul, astfel incat sa ai o idee exacta despre cati bani iti raman efectiv in conturi.
Rezumatul vanzarilor ofera mai mult o perceptie macro asupra situatiei vanzarilor si te ajuta sa poti lua decizii pe termen mediu si lung, in functie de raspunsurile oferite de intrebari ca:
- – Care au fost incasarile luna trecuta? Cum au evoluat fata de luna precedenta?
- – Cum arata vanzarile de la an la an? Cand incep vanzarile sezoniere?
5. Raportul de vanzari pe tipul si categoria de produse
Este excelent sa ai o imagine de ansamblu asupra vanzarilor tale, dar pentru a obtine si mai multe informatii relevante, trebuie sa intri putin in detaliu. Aici te va ajuta raportul detaliat pe tipul si categoria de produse.
Acest tip de raport te ajuta sa identifici cele mai bune, sau mai rele, produse, in functie de nivelul de vanzari, astfel incat sa poti stabili modul de actiune adecvat. Daca un produs se vinde bine, poti lua in considerare sa suplimentezi stocul, in caz contrar vei sti in timp util daca e necesar sa rulezi o promotie pentru acel produs.
Pe de alta parte monitorizand vanzarile din categoria de produs vei sti sa identifici tendinte si informatii mai ample. Sa presupunem ca faci comert cu incaltaminte si observi ca o anumita marca sau stil de incaltaminte creste rapind in popularitate, sau poate ai observat ca anumite marimi se vand mai repede. Poti utiliza astfel de informatii pentru a influenta deciziile de stocare si marketing pentru restul sezonului.
6. Analiza clientilor sau a grupurilor de clienti
Acest raport iti este de folos in vanzari daca iti doresti sa cunosti clientii fideli, rau platnicii si pe cei care nu au mai interactionat de mult timp cu brandul tau, astfel incat sa iti poti personaliza campaniile de marketing sau mesajele de comunicare.
De asemenea poti desprinde informatii detaliate ca:
- – rata de conversie a clientilor
- – rata de intoarcere a clientilor
- – top clienti ca volum de vanzari
- – top clienti cu restante de plata
- – top reduceri acordate
- – fisa clientului (istoric vanzari, incasari)
- – valoarea comenzii medie
- – facturi neincasate
Pentru a folosi timpul in favoarea ta, important este sa monitorizezi cei mai eficienti indicatori de performanta luand in considerare factorii specifici afacerii tale.
Suntem alaturi de tine si compania ta, cu servicii premium de contabilitate, resurse umane, salarizare, medicina muncii, ssm si psi, dar si cele mai bune sfaturi strategice din domeniul fiscal, asa ca nu ezita sa ne contactezi la nr de telefon 0745 024 626 sau la e-mail office@adasconsult.ro pentru o oferta completa.