Detii un magazin online sau intentionezi sa iti deschizi unul? Suntem o firma de contabilitate ce oferta servicii contabile pentru magazine online. Experienta noastra se bazeaza pe un portofoliu vast in aria de eCoomerce, astfel am rezumat cele mai frecvente intrebari ale clientilor nostri legate de comertul online, in articolul de mai jos.
Asiguram servicii complete de contabilitate pentru magazine online sub o forma eficienta pentru administratori:
Obtine oferta rapid! 0745 024 626
Dropshippingul este un sistem de functionare al unui magazin online prin care acesta nu detine stoc de marfa. In urma inregistrarii unei comenzi, administratorul magazinului online trimite comanda catre furnizor, iar acesta din urma livreaza marfa catre clientul final.
Un magazin online in sistem dropshipping poate functiona la nivel national, colaborand doar cu depozite si clienti din Romania, dar si la nivel international, cu depozite si clienti din China, Turcia, America si alte tari.
Datorita legislatiei permisive din Romania, un magazin online se poate deschide sub o entitate juridica de tip SRL, SRL-D (daca nu ati mai detinut alte firme anterior) sau PFA.
Este ilegal ca un magazin online sa functioneze fara a avea o firma inregistrata la ONRC (Oficiul National al Registrului Comertului).
In acest sens trebuie urmate toate cerintele legale:
Pentru facturarea clasica in ceea ce privesc comenzile inregistate pe site, pentru o afacere in sistem dropshipping, procedura de facturare va fi urmatoarea: magazinul online va emite factura catre clientul final, iar furnizorul catre magazinul online.
In cazul in care furnizorul plateste un comision catre magazinul online pentru fiecare produs vandut atunci se va face o factura de prestari servicii.
In cazul in care facturile emise de catre furnizor sunt intr-o alta limba, acestea trebuie traduse inainte de a fi introduse in contabilitate.
V. Achizitii produse din afara UE (SUA, China)
In cazul tranzactiilor cu bunuri sau servicii din afara UE, in primul rand ai nevoie de codul EORI. Acesta se foloseste pentru identificarea agentilor economici, sau al altor persoane, care fac import si/sau export de bunuri in afara UE.
Taxele aferente achizitiilor de produse din China sau SUA sunt:
- TVA 19% din valoarea marfurilor
- Taxe vamale, in functie de natura produselor sau al materialelor din care sunt confectionate, intre 10 - 20%.
In urma revanzarii, se mai adauga si taxele normale pe firma pentru aceste operatiuni (impozit pe profit, dividende).
VI. Achizitii produse si servicii din UE
In cazul tranzactiilor cu bunuri si prestari servicii din UE, esti raspunzator de colectarea si plata TVA catre stat. Obligatiile fiscale difera in functie de societatea ta, daca este sau nu platitoare de TVA.
In primul rand, cei care vor sa achizitioneze bunuri si servicii de la entitati juridice cu sediul in UE, printr-o firma neplatitoare de TVA, sunt obligati sa depuna declaratia 091, in urma careia vor primi un cod special de TVA, care va putea fi folosit doar pentru achizitii intracomunitare, iar pentru operatii inregistrate in tara, firma va ramane neplatitoare de TVA.
Ulterior, se va comunica furnizorului codul special de TVA, acesta va emite o factura pe care nu va fi inscrisa valoare TVA, urmand ca la inscrierea facturii in contabilitate sa se determine TVA-ul.
Atentie! Datorita faptului ca in Romania firma este neplatitoare de TVA, suma nu poate fi deductibila ci doar inscrisa ca si TVA colectat, prin urmare, conform legii aceasta trebuie virata catre stat pana la 25 ale lunii urmatoare celei in care a fost efectuata tranzactia.
Pentru achizitiile de marfuri din Europa, daca depasesti plafonul de 10.000 eur, TVA-ul se va achita in Romania prin codul special de TVA intracomunitar.
Studiu de caz:
Furnizor: Google ADS | Data: 10.01.2019 | Suma: 100 Euro | Curs BNR: 4,5 Lei
Se va converti suma in lei la cursul BNR din ziua respectiva, se va extrage cota TVA in valoare de 19% si suma rezultata va fi virata catre bugetul de stat pana in data de 25 ale lunii urmatoare emiterii facturii.
100 Euro x 4,5 Lei (curs bnr) x 19% (cota tva) = 85,5 Lei (TVA de platit catre bugetul de stat)
Totodata, doar in lunile in care exista operatiuni de acest gen, firma trebuie sa declare aceste operatiuni prin depunerea declaratiei 390 (declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare) si a formularului 301 (decont special de TVA).
Administratorul unui magazin online mai are obligatia sa obtina certificatul de rezidenta fiscala al furnizorului, necesar pentru a fi stabilit regimul de impozitare al tranzactiilor atunci cand compania cumpara servicii sau produse din afara tarii.
Certificatul de rezidenta fiscala este valabil pentru anul fiscal in care are loc tranzactia dar si in primele 60 de zile calendaristice ale anului urmator.
Pentru anul 2019, am atasat la sfarsitul acestui articol certificatele de rezidenta fiscala ale celor mai importanti furnizori de servicii din mediul online.
Pentru operatiunile intracomunitare realizate cu o firma platitoare de TVA, firma va comunica furnizorului de bunuri sau servicii, codul TVA si acesta din urma, prin exceptie, va emite o factura pe care nu va fi inscrisa valoarea TVA, reprezentand o operatiune cu “taxare inversa” (beneficiarul unei livrari de bunuri/servicii, devine, conform legii, persoana obligata la plata TVA pentru achizitia de bunuri/servicii efectuata).
In momentul inscrierii in contabilitate a facturii exista obligatia de a se determina valoarea TVA, in functie de cota stabilita pentru fiecare tara rezidenta a beneficiarului, in cazul Romaniei de 19%.
Factura va fi inregistrata in contabilitate, suma fiind convertita in lei la cursul BNR din ziua emiterii facturii, iar cota de TVA va fi inscrisa atat la TVA colectat cat si la deductibil, rezultand ca din aceasta operatiune nu se genereaza TVA de plata catre stat.
Conform legii firma are obligatia de a depune declaratia 300 (decontul TVA) si declaratia 390 (declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare), aceasta din urma se va depune doar in lunile in care exista operatiuni de acest tip.
La fel ca in cazul firmelor neplatitoare de TVA, administratorul mai are obligatia sa obtina certificatul de rezidenta fiscala al furnizorului de bunuri sau servicii, necesar pentru a fi stabilit regimul de impozitare al tranzactiilor.
Pentru anul 2019, am atasat la sfarsitul acestui articol certificatele de rezidenta fiscala ale celor mai importanti furnizori de servicii din mediul online.
Codul caen pentru un magazin online este 4791 - Comertul cu amanuntul prin intermediul caselor de marcat sau prin internet.
Pentru acest cod CAEN cumparatorul poate alege pe baza reclamelor, cataloagelor, bannerelor de pe site si alte materiale de publicitate, produse sau materiale virtuale ce prezinta interes si acestea pot fi livrate prin curier (in format fizic) sau pot fi descarcate direct de pe internet (in cazul materialelor scrise sau video).
Achizitionarea si inregistrarea unei case de marcat nu este obligatorie in cazul in care magazinul online nu are contact direct cu bani lichizi si orice tranzactie se va face prin transfer bancar, plata cu cardul online (prin procesatori de plati) sau incasarea banilor de la o firma de curierat cu care aveti contract.
Magazinele online ce prefera sa livreze bunuri direct catre client, de la sediul social sau de la depozit, sunt obligate sa detina o casa de marcat, fiscalizata la ANAF, in urma unei proceduri ce dureaza minim o saptamana.
Suplimentar pentru anumite domenii de activitate, comerciantii sunt obligati sa afiseze anumite informatii:
Exista multe capcane de natura legala sau fiscala asociate cu administrarea unui magazin online - cele mei bune sfaturi, la un cost rezonabil, va ofera linistea necesara. Va putem ajuta cu toate aspectele legale, fiscale si contabile ale unui magazin online, asa ca sunati-ne 0745 024 626 sau trimiteti-ne un e-mail office@adasconsult.ro pentru o oferta personalizata.
Obtineti reduceri de pana la 50% la noi servicii contractate